** KUDUI NAMAKU**

Alhamdulillah untuk kehidupan ini ya Allah. ENGKAU selayaknya disembah. Tiada Tuhan selain Allah.

KUDUI.
mesti kita tertanya, kudui ini sebenarnya apa. adakah ianya sejenis makanan, sejenis buah-buahan, sejenis benda? hmmm...ok..kudui ini nama samaran yang mama saya beri. Lucu? gelak sikit...
tidak lucu mana pun. 

dulu masa kecil-kecil, bila memperkenalkan diri rasa malu sangat sebab kawan2 punya nama samaran yang comel-comel. Macam-macam nama samaran. lepas tu sedap pula hati menyebutnya. Yan, Aznie, Aida, Sue, Ida, May..banyak la..bila tiba giliran saya pula bagi tahu nama samaran, semua ketawa. tidak semua la tapi nama saya dijadikan bahan usikan. 

kenapa dijadikan bahan usikan?


apa kaitan dengan sayur di atas??
di Sabah, orang dusun tempat saya gelar sayur ni TERUDUI.
tidak semua dusun cakap TERUDUI la.
kebetulan ini antara sayur febret!
kan TERUDUI dengan KUDUI hampir sama bunyinya.. T_T
tu pasal lah kawan-kawan ejek saya.




buah ni pula kenapa?
sama macam sayur TERUDUI.
kalau dusun di tempat saya buah ni dipanggil BUDUI..
lagi la hampir sama dengan nama saya.
tukar B tu jadi K.
kan suda sama....

lepas tu kan my love twins pun selalu juga kena ejek. tapi dia ni kuat. tidak kisah sangat. saya saja yang sikit2 nangis. hmmm...budak...my love twins ni nama dia larisa. Buang huruf A hujung kan sudah jadi LARIS. Kalau dalam bahasa melayu, LARIS tu kan macam LAKU juga..so nama kami ni digabungkan menjadi satu ejekan.

"LARIS betul buah BUDUI dengan sayur TERUDUI"

Allahu Allah..mungkin itu sebab saya rapat dengan my love twins. hehehe....

Tapi sekarang ejekan-ejekan tu sudah tiada lagi. Rasa rindu pula. Entah siapa lagi yang akan ejek saya macam tu lagi. Adik saya pun sudah tidak mengejek lagi. Rindunya zaman budak-budak dulu.

Dulu, saya memaksa Allah untuk menghilangkan ingatan mereka terhadap nama KUDUI. Bila Allah makbulkan sekarang, satu penyesalan muncul. ya Allah.. kenapa aku senekad itu tanpa berfikir kemanisannya akan datang?  Allahu Allah. Adakah perlu lagi untuk aku berdoa agar ingatan itu Allah kembalikan?? 

ya Allah, maafkan diri ini ya Allah..

ALHAMDULILLAH,
baru sebentar tadi, panggilan KUDUI itu menjadi panggilan tetapku oleh kak mimie comey .Seronok rasanya ^^..ALHAMDULILLIAH..bukan kak mimie comey saja, malah my love fren fifah pun mau membiasakan diri untuk panggil KUDUI. Allahu Allah. walaupun tidak seperti dulu, saya tetap gembira.

*SENTIASA BERSYUKUR DIATAS SEMUA KURNIAAN ALLAH*

1 comment:

  1. ingat lg masa kita di surau lama,,kita mian mama2,,main anak2,,hahahah,,,,ma dui,,,ma jol,,,hahahahaha..semuanya tinggal kenangan,,,,,,

    ReplyDelete

LinkWithin

~Bersama Kamu~

Daisypath Anniversary tickers