:: Cerita Ummi Dan Si Kembar ::



Assalammualaikum

Alhamdulillah.lebih 4 bulan suda pula kan si kembar saya ni^__^. Tidak sedar masa berlalu. Kadang-kadang lupa juga peritnya masa bersalin dulu. Rasa macam mau baby lagi..ahaksss.. ^__^

Oh ya, si Aman sama Amin sepatutnya dijangka lahir 17 Feb 2013 tapi diawalkan atas saranan doctor pakar yang menjaga saya sepanjang tempoh kehamilan. Mungkin sebab perut yang semakin besar dan pergerakan saya yang sangat-sangat terbatas. Tidur pun ada susah skit la..mengiring pun susah....terlentang lagi rasa sakit tulang belakang.. Mudah-mudahan sakit tu menghapus dosa-dosa dalam diri ni

Orang-orang ofis pun sudah meramal tarikh-tarikh saya akan bersalin tapi satu pun nda tepat. Hihihi. masih kuat, insyaAllah.

Hmmmmana best kan kalau terus cerita detik-detik mau bersalin. Ok kita story mory dari mula ya ^__^

Alkisahhhhhhhihihi..

Saya tau yang saya mengandung 18 Jun 2012, jam 4 pagi macam tu la. Kebetulan ada beli alat uji kehamilan tu kan. Cek-cekGembira bukan main lagi. Terus lari-lari anak kejutkan en.hasben..Tarik-tarik tangan dia ajak pi tengok. En.hasben pun ikut seja walaupun mamai-mamai baru bangun tidur.

Masa tu saya cek guna yang line tu..kalau dua line memang sah mengandung.

Lepas kasi en.hasben tengok kan, boleh-boleh dia cakap.. ini apa ni?..tengok laada dua line. Kalau dua line maksudnya mengandunggggg”…boleh pula dia jawab..biar betul?..apa lagi saya pun bagi la kotak PT tu..itu pun en.hasben seolah-olah tidak percaya lepas tu terus pi sambung tidur..Tinggal lah saya terpinga-pinga depan pintu tandas -_-

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Sebab tidak percaya yang saya ni sedang mengandung, saya pun beli satu lagi PT di Farmasi.  Tadaaaaa...hasilnya...3+ tu maksudnya 3 weeks and above..kiranya sudah sebulan lebih ^_^

~Jenama clearblue. Boleh dapat di mana-mana farmasi ^__^~
Lepas periksa guna PT, pi makmal HWKKS (H.Likas) lagi buat urine test. Bukan masih tidak percaya, cuma mau kepastian sebelum disebarkan berita gembira. Then keputusannya memang SAH saya mengandung. Alhamdulillah. 

~Keputusan yang menggembirakan ^__^~
Saya buat test pada hari yang sama iaitu 18 Jun 2012. Saya tidak terus pegi klinik. Tunggu lagi. Bila betul-betul masa terluang, baru saya dan en.suami pegi klinik ibu dan anak Inanam. Bila sampai klinik, kena suru pula test urine semula. Klinik mau pastikan betul-betul pulak. 

Selain tu, nurse di Klinik Inanam (K.I) suru pula ambil darah untuk HB. Lama juga la menunggu turn sebab keadaan K.I yang sangat sempit. Kesian. Bangunan K.I pun ntah yang kurun ke berapa lagi. Kesian kan penduduk di area Inanam. Sepatutnya dibaikpulih memandangkan Inanam daerah yang diketegori ramai penduduk.


~Alhamdulillah positive~
 Sambil tunggu keputusan darah, saya pun masuk bilik nurse untuk buat buku Rekod Kesihatan Ibu. Buku ni kena bawa sentiasa. Pi mana-mana pun. Saya selalu simpan buku ni dalam beg tu pasal macam ada koyak-koyak dan comot ^__^. Kenapa buku ni mesti bersama kita? Semua data kandungan kita ada dalam buku tu..so, lets say la kan...have sumting Appen with ibu mengandung, buku ni doktor boleh refer untuk tau keadaan kita. Alaaa buku ni bukannya berat sangat kan ^_^

~Rekod Kesihatan Ummi yang comot~
 Mulanya saya tidak tau pun yang saya mengandung baby twins. Hari tu doktor scan time kandungan 2 bulan, nampak satu jak. Ya la..kuasa Allah kan..tiada siapa yang menyangka. Kita hanya merancang, tapi Allah merancang lebih dari apa yang kita sangkakan. 

Saya tau kembar ni 13.09.2012. After balik dari KL ari tu. 13 Sept tu temujanji dengan doktor. Mau scan baby untuk tengok perkembangan baby. Masa tu punya la gembira sebab dapat tengok dia di tV ^_^..waaaa anak ummi ni, kecil-kecil lagi sudah masuk tV ^__^ Hihihi


~First time tau dapat baby kembar ^__^~
Mula-mula doktor cek perut dulu. Tekan sana tekan sini. Lepas tu doktor sukat tinggi rahim pulak. Bila semua suda selesai barulah doktor mula scan. Saya pun diam saja walaupun perasaan mau tengok baby dalam perut meluap2..Tup Tup..

~tv scan baby tu ditepi kepala ni...macam mana mau tengok..hihihi~

"eh..baby kamu twins ni..patutlah saya rasa perut kamu macam besar"

Masa doktor cakap macam tu...Ya Allah.....macam-macam perasaan ada. Susah la untuk digambarkan. Badan yang tengah baring di katil pun macam tidak terasa. Macam berada diawang-awangan. Ahaks.. Memang langsung tidak percaya!

"Kembar?? betul ka doktor?"

Memang sangat-sangat la tidak percaya. Alhamdulillah. Masa tu dalam hati ni sebut "Ya Allah" "Ya Allah" "Ya Allah".

Lepas tu doktor pun kasi saya tengok. Doktor bagi tau..

"ini baby first..kedudukan dia melintang..yang ini pula baby kedua..kedudukan dia kepala dibawah..tapi jangan risau, sekarang ni baby akan pusing-pusing dalam perut untuk cari keselesaan"

"oooo" Itu jak yang saya cakap sebab tidak tau mau cakap lagi. Tiba-tiba tu, doktor tu cakap la dia mau cari separating membrane tapi tidak jumpa pula.

Lepas tu mula la risau..Tanya la doktor, ada apa-apa masalah ka..Alhamdulillah doktor cakap, "setiap kandungan ada risiko-risiko, tapi jangan risau..saya scan balik"

Masa tu gembira dicampur dengan risau. Mesti la risau kan. Puas juga la doktor tu cari tapi tidak jumpa juga separating membrane dan satu lagi, doktor hanya jumpa satu uri.

Untuk kandungan kembar ni, if 1 uri saja maksudnya kembar seiras...kalau 2 uri pula kembar tak seiras. Jadi jangan risau kalau satu uri tapi tetap ada risiko2 juga ^__^

Oleh sebab tidak jumpa juga separate membrane dan uri yang satu lagi, doktor plan hospital delivery. Alhamdulillah sebab sentiasa dalam pantauan doktor.

Keluar saja dari bilik doktor, saya terus jalan cari en.suami yang entah dimana.. Rupanya duduk saturang di luar Klinik.

Masa tu entah macam mana mau bagi tau dia..Bila kami jalan pi parking, masa tu la saya bagi tau..

"doktor cakap kembar"

"ooo...APA???? kembar?? Biar betul?"

Eikkk..begitu la riaksi dia. Haha

Bla....bla....bla.... `panjang la cerita tu.......'

"doktor cakap apa lagi? ada risiko ko?"

Begitulah setiap mama dan bapa. Mesti risau kan keadaan anak walaupun masih dalam kandungan..

Saya pun cakap macam doktor tu cakap..aisemen...pandai la konon..hihihi

"setiap kandungan ada risiko tertentu...cuma untuk kembar ni risiko dia lain sikit doktor cakap..tu yang kena rujuk di hospital."

"risau pula.." Sepa yang tidak risau kannn..ehehe

Lepas tu masing-masing senyapppppp. Melayan perasaan yang entah macam mana diluahkan.. ^_^


1st check by Doktor

On the same day, 13.09.2013...saya terus pi Hosp Likas. Amik nombor dan duduk tunggu nombor kena panggil. Lama juga la. Walaupun saya ni staf Hosp Likas, saya tetap tunggu turn. Kalau ikutkan, boleh saja saya serbu bilik doktor dan bagi pas kerja saya supaya saya kena check dulu tapiiii mana boleh buat macam tu..Kesian kan dengan patient yang lama tunggu...sepatutnya turn dia tapi kita yang ambil..Mau ka kalau kita kena buat macam tu? So, bila tidak suka orang buat yang kita tidak suka....jangan cuba-cuba buat apa yang orang tidak suka...hihihi

Bila turn saya sampai, tup tup doktor lelaki pulaaaaaaaaaa...Mula la gelaba nda tentu pasal. Mula-mula tu, dia tanya soalan itu ini. Sooo many question. Tapi ok la kan..itu pun untuk memudahkan kerja diorang.

Alhamdulillah yang akan scan tu doktor perempuan! Huh!!

Bila doktor Emelda yang scan, still tidak juga jumpa apa yang dicari. Ada 5 orang doktor (3 lelaki dan 2 ppuan) gilir-gilir dok pusing2 scan di atas perut saya. Sampailah doktor pakar O&G(kontrak) dari Iran try pun masih juga tidak jumpa. Mula la risau.

Dengan memberanikan diri, saya pun tanya doktor Emelda.."doktor, kenapa dengan kandungan saya? ada masalah ka?"

"ooo...tiada apa-apa juga cuma kami cuma mahu pastikan sama ada berasingan membrane atau tidak dan kongsi uri atau tidak.."

"baby saya ok juga kan doktor..sihat kan??"

"baby kamu ok..jangan risau"

Alhamdulillah..lama juga la dalam bilik doktor. Pindah-pindah bilik scan tu cukup memenatkan.. ^__^

Selepas berusaha cari, doktor pun minta saya datang 2 minggu dari tarikh hari tu..Penantian lagiiiiiii...

Alhamdulillah walaupun selepas tu doktor bilang mesti datang every 2 weeks, saya ok saja yang penting si twins ni selamat dalam kantung saya.. ^_^

sekian untuk hari ini :)




3 comments:

  1. Ummi bersalin normal ke czer,ye?kt hosp gov ke private?sypn mengandung twins.1st baby.leh share exp?:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah bsalin normal. Bsalin d hosp gov..kebetulan kerja hospital juga kan. Nanti pegi fB saya...kita cerita lagi ^_^

      Delete
  2. syer juga mengalami pengalaman yg sm mengandung anak kembar.. alhamdulillah, skang anak-anak dh 2 bulan dh.. boleh ikuti my blog http://nurulimansupplement.blogspot.com/

    ReplyDelete

LinkWithin

~Bersama Kamu~

Daisypath Anniversary tickers