teratak hatiku berkata...

Biarpun ku tahu Allah itu benar, Rasul itu benar, syurga dan neraka itu benar, qiamat itu benar, titian Siratul Mustaqim itu benar, hati ini masih merasakan kosong…kosong umpama diriku berada di ruang udara yang tidak punya apa-apa. Ada ketikanya jiwaku rasa tenang, dan ada ketika jiwaku memberontak entah kenapa….jiwaku dapat merasakan yang malaikat Qiraman Katibin memanggil-manggil diriku ke jalan Ilahi, mengajak diriku untuk bersamanya selalu, tapi bisikan iblis durjana itu juga yang kuturuti. Apa jenis manusia aku ini? Kanan kata “ Jangan buat dosa”, kiri kata “ Bila lagi kau nak buat…inilah peluangnya.” Kanan kata lagi “ Besar pahalanya meninggalkan perkara yang dilarang Tuhan” kiri pula kata, “Ah…persetankan itu semua, hidup hanya sekali…bila lagi kau nak enjoy?” Bertelingkahlah kedua bisikan itu di telingaku…aku binggung memikirkannya. Jika silap langkahku pasti aku terjerumus ke lembah penghinaan. Sayugia, aku bermunajat dan bertafakur seketika. Memohon bantuan Ilahi agar diriku tidak menjadi bahan ketawa syaitan laknatullah dan bala tenteranya. Sungguhpun demikian, acapkali aku tersungkur…mungkin kerana tidak bersungguh dalam bermujahadah. Silapku jua…mugkin aku perlu lebih banyak bermuhasabah dan menghitung diriku sebelum aku mengirakan hal orang lain.

(copy from my album at FB)

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

~Bersama Kamu~

Daisypath Anniversary tickers