:: Ketupat Padat ::


Orang pernah kata kan perempuan ni terkenal dengan kehebatan menganyam ketupat dalam bahasa lembutnya tapi secara terus terangnya ‘mengumpat’. Opsss, maaf bukan saya yang bilang ni aa. Saya dengar dan saya mengakuinya TAPI bukan semua perempuan begitu dan saya sekali lagi mengesahkannya. Maaf, saya juga perempuan dan hidup saya selalunya dikelilingi perempuan. Jadi, sometimes itu adalah benar.

Begitulah lumrah kita sebagai wanita. Ada saja bualan yang menjadi topik lebih-lebih lagi topic yang terhangat dipasaran. Kalau bukan pasal itu, pasal ini. Hiiiassss, lagi best cerita kalau si kawan yang turut sama cerita 2 x 5 dengan yang kuat cerita. Nah apa lagi, mula la menganyam ketupat sampai syaitan pun terlompat-lompat. Dosa pun makin meningkat juga. Itulah bahana sukar menjaga mulut. Emmmmm ini semua bersangkut paut dengan hati juga. Ya ALLAH, sepanjang hidup ini, diri ini banyak cakap benda yang tidak betul. Astaghfirullah. Apa nak jadi dengan diriku ini T_T

Kalau api kecil tidak disimbah petrol, mesti lah apinya tidak akan membesar. Tapi kerana disimbah petrol lah makin membesar pulak apinya. Begitu juga la dengan kita ni. Kalau berkawan dengan kawan yang jenis pendiam dan bercakap bila perlu, insyaAllah kita pun macam itu. Tapi kalau sudah berkawan dengan kawan yang banyak cakap, nah itulah akibatnya. Perlu diingat, mungkin kerana diri kita, percakapan kita, menjadi asbab terjadinya ‘gosip murahan’ itu. Jangan letak kesalahan itu pada orang lain sahaja. Kembali muhasabah diri. Asyik muhasarawak jak kan selama ni. Ahakzzz. Sempat pula main-main. Hahaha.

Kadang-kadang, kita perlu seseorang untuk sentiasa mengingatkan kita agar menjaga tutur kata. Kalau dua tiga atau empat orang atau lebih lagi pun boleh juga. Lagi bagus kan kalau ramai yang sentiasa ingatkan kita. Hehehe. Pernah terbaca satu kata-kata kawan ni, kalau tidak silap bunyinya macam ni “saya tidak risau dan tidak gentar kalau tiada seorang pun yang akan mendengar apa yang saya dakwahkan, tapi saya sangat takut kehilangan seorang sahabat yang sentiasa membawa hati ini dekat denganNYA. Kerana itu merupakan hadiah yang sangat indah dari Allah.”

Wah, betapa best’nya kan kalau kita ada sahabat begitu. Sangat-sangat best. Saya sudah memiliki mereka ini. Malangnya saya selalu saja menghilang, selalu saja bergerak senyap-senyap, selalu saja menjadi pengintai dari jauh. Bukan apa, kadang-kadang malu untuk berada disisi mereka. Hebat-hebat semuanya.  Maka, yang menciptakan kehebatan itu lagi MAHA HEBAT.
Bila teringat diri ni yang selalu saja ‘menganyam ketupat’, terus buat satu status di pesbuk. Status versi sabahan punya lah. Mau tau, saya dapat ilham masa pergi tandas mau cuci tangan. Bukan apa, asyik teringat diri ni dari pagi tidak henti-henti cakap benda sia-sia. Astaghfirullah T_T. Bilalah diri ini akan insaf. Insaf sekejap, lepas tu buat lagi. AllahuAllah.
*My setatus at pesbuk, soundnya begini..*

Duduk rapat-rapat, siuk-siuk menganyam ketupat (mengumpat), syaitan disebelah melumpat-lumpat, pahala kita pun bertukar tempat, dosa kita apa lagi bertingkat-tingkat..Apa lagi yang ada sama kita?? Tinggal lah karat..

~Astaghfirullah. Muhasabah diri. Jangan jangan jangan lagi begitu bah T_T~

Macam mau menangis pun ada. Apa lagi la ‘bekalan’ saya nanti ni. Sudah habis ter’transfer’ kepada yang diumpat. Kalau banyak bekalan sendiri tidak mengapa, ini…untuk diri sendiri pun tidak cukup. AllahuAllah. Teguran ALLAH sampai jua akhirnya. Ok, mujahadah!!! Tidak mau lagi menganyam dosa lagi. ASTAGHFIRULLAH -_-

"Apabila kita sendiri diuji dengan apa yang kita sering dakwahkan, itu petanda ALLAH sedang mendidik kita agar melaksanakan apa yang kita perkatakan. Bersyukurlah kerana ALLAH masih sudi mengingatkan kita dalam usaha kita mengingatkan manusia."

~Salam Mujahadah~

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

~Bersama Kamu~

Daisypath Anniversary tickers