:: Bang Jek ::


Assalammualaikum w.b.t

Aduh, sebenarnya nda tau mau story mory apa buat masa ni. Bukan nda tau, tau tapi terlalu lah malas tahap dinasor ni! Hehe. Malas mau pikir apa yang mahu dicerita. Tu la buat blog juga, tapi malas update. Hehe.

Whatever la kan. Oh ya, baru saya terperasan pula. Hehehe. Biasanya entry saya tahun lalu, 2010.. Di hujung tahun mesti baaaaaaaaanyak entry pasal Baitul Muslim yang saya tulis a.k.a copy paste yang lainnya. Hukhukhuk. Tapi tahun ni macam sudah kurang kan. Kenapa tu ya? So, bolehkah saya menjiwangkan blog saya hari ini?? Hehehe. Tapi tidak jadi la. Susah nanti kalau terlalu jiwang.

Bah, saya mahu share satu dialog pendek yang saya petik dari perbualan antara Bang Jek dan Ju'eng dalam cerita Para Pencari Tuhan. Salah satu cerita yang menjadi kegemaran saya since 2010. Best sangat. Jalan cerita yang menarik hati. Salah satu senetron berunsur islamik. Disampaikan dengan sangat bagus, santai., steady dan ada juga jenakanya. Walaupun bahasanya Indon, tapi ada disertakan sarikata dalam bahasa Malaysia. Super best la.


Perbualan antara Bang Jack ~BJ~ dan Si Tukang Sayur ~STS~ yang ingin memikat hati Bu' Widiya dalam cerita Para Pencari Tuhan ~PPT~.

STS : Langkah kedua tempoh hari sudah cukup mantap. Langkah ketiga ini harus lebih bergaya. Biar sampai menusuk ke kalbu hatinya. Bila hatinya kita kuasai, pasti dirinya mengikut.

BJ : Penguasa hati itu Allah mas. Jadi Allah yang berkuasa membolak-balikkan hati manusia.

STS : ohhhh begitu yah.

BJ : Kita jangan main di wilayah itu. Kita main di wilayah fikiran dan emosi. Bagaimana bikin dia ingat, bikin dia senang, bikin dia marah, bikin dia kangen. Bukan begitu?? Hehehe.

STS : Nah, sekarang biar Bang Jack kirim hadiah buat mbak Widiya.

BJ : eeeeeeeeee… Baru juga kenalan mau kirim-kirim hadiah. Terlalu  sweeettt… Soooooo sweeeettttt.. memang aku chowok apa’an??

STS : Terus terang omong saja, punya diut nggak???!

BJ : Nahhh itu masalahnya dari tadi ! Gimana lo. Tau dari mana lo. Cari cara lain aja.

STS : Ok. Kita lupakan soal duniawi. Sekarang pakai cara perhitungan langit. Astrologi, perbintangan, zodiak.

BJ : oooo jadi maksudnya pengen tau kecocokan saya dengan Mbak Widiya berdasarkan zodiak? Begitu??

STS : PERSIS!!!

BJ : Apakah ALLAH menjodohkan Nabi Adam a.s dengan Hawa juga berdasarkan zodiak?

STS : Saya kurang tauuuu. Waktu itu saya belum lahir.

BJ : Apa pernah dibilang, yang namanya Siti Mariam itu secara zodiak tidak cocok sama semua pemuda yang ada didunia sehingga dia tidak punya suami??

STS : ahhhh itu kan urusan masing-masing bang. Saya tidak ikut campur.

BJ : Apakah ALLAH memilih para Nabi dan para Rasul itu berdasarkan zodiak?

STS : Sampai sekarang belum ada informasi tentang itu bang.

BJ : iya udah. Yang namanya zodiak itu nggak penting! Yang penting, kejayaan manusia itu banyak ditentukan oleh ikhtiarnya bukan oleh planetNYA mass Ju’ang. Apa lagi saya ini. Saya ini punya pegangan hidup berupa ajaran Allah dan RasulNYA. Jadi, buat apa lagi saya pakai jalur ahli nujum yang syirik???


Apa macam?? ^_^

Ada lagi satu perbualan yang buat air mata saya menitis masa menonton cerita ni. Kisah persaudaraan yang sangat kuat diatas satu akidah yang SATU. Allahu Allah. Tapi lain kali saja la saya menaip. Cuba untuk mengingat kembali ayat-ayat yang indah tu.

p/s : ada jual ka cD PPT ni?? Mau beli ^__^

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

~Bersama Kamu~

Daisypath Anniversary tickers