:: Usah Bersedih, Tersenyumlah ::


Jalani kehidupan kita hari ini dengan penuh rasa syukur kepada Allah.

^_^ Alhamdulillah wa Syukurillah ^_^

Ayuh kita nyanyi bersama. Hiburkan harimu yang kelam, ceriakan hatimu yang dirundum duka, leraikan tawamu yang dibaluti luka.. Ayuh !

Senyum seindah suria
Yang membawa cahya
Senyumlah dari hati
Duniamu berseri

Senyum umpama titian
Dalam kehidupan
Kau tersenyum ku tersenyum
Kemesraan menguntum

Senyum... kepada semua
Senyumanmu amatlah berharga
Senyum... membahagiakan
Dengan senyuman terjalinlah
Ikatan...

Semoga anda gembira hari ini. Usap air matamu, tidak mahu ada kesedihan yang singgah. Biarkan hatimu sedih untuk perkara-perkara yang berfaedah. ~Pesanan buat hatiku dan hatimu ^_^~

Wajahmu kupandang dengan gemas, mengapa air mata selalu ada di pipiku.. 

Hai nona manis biarkanlah bumi berputar, menurut kehendak yang kuasa.  
Apalah artinya sebuah derita, bila kau yakin itu pasti akan berlalu.. 

Hai nona manis biarkanlah bumi berputar, Menurut kehendak yang kuasa.

Tuhan pun tau hidup ini sangat berat, tapi takdir pun tak mungkin selalu sama, 
coba-coba lah tinggalkan sejenak angan mu, esok kan masih ada...


Syair ini milik Almarhum Utha Likumahuwa.
Penyanyi kawakan Utha Likumahuwa meninggal dunia pada Selasa (13/9/2011) pukul 13.13 wib di RS Fatmawati, Jakarta Selatan. Alfatihah buat beliau.


Sungguhpun ini pertama kali mendengar lagunya, pertama kali nama ini dikenali, sudah terpikat pada bait-bait indah dalam syairnya. Ada bait berupa nasihat didalamnya. Hayati dan renungi.

Seperti yang kita tahu bahawa dunia ini berputar tanpa bantahan mengikut arahanNYA, maka untuk apa lagi kita bersedih untuk sesuatu kejadian yang pasti berlaku. Untuk apa kita berduka pada sesuatu perpisahan kerana kita yakin suatu hari nanti kita tetap juga akan terpisah. Untuk apa kita bersedih sedangkan kita tahu  sebentar lagi kita pasti akan tersenyum. Usah khuatir kerana begitulah sunnatullah kehidupan kita didunia ini. Renungkan, apa didunia ini yang akan kekal selamanya? Sudah tentu tiada kan.

Nona Manis, ingat ini pesanku..menangislah selalu bila kita menghadap Ilahi. (Pesan buat diri ini)

Hai hatiku, Hai nona manis, 
Jika hari ini kita derita, esok pasti bahagia. Jika hari ini bahagia, esok pasti derita. Itu pasti akan berlaku dalam kehidupan kita, seumur hidup kita, selama mana jantung kita masih berdegub. Jadi, kenapa kita perlu takut untuk berdepan dengan kehidupan kita seterusnya? Bukankah kita telah melepasi kisah yang lalu. Kalau dahulu kita mampu dan kuat setelah pelbagai ujian dan cobaan dariNYA, kenapa kita perlu risau untuk terus berdepan dengan masa hadapan? 

Hai hatiku, Hai nona manis,
Usah ragu, usah bimbang. Jalani sahaja hari muka berbekalkan dua hadiah terindah tinggalan Kekasih Allah, Nabi Kita, Muhammad Rasulullah. Alquran dan Sunnah. Biarkan bumi berputar sesuai kejadiannya yang taat pada arahan Pencipta. Bila Allah mentakdirkan jalan kehidupan kita dikerumuni kedukaan, usah membantah kerana dirimu insan pilihan, diangkat tinggi darjatmu disisi Allah. Syaratnya hanya perlu SYUKUR dan SABAR.

Kakasih hatiku pernah berkata ;- Syukur itu lebih tinggi nilainya dari Sabar.

Iya. Itu betul. Orang sabar, belum tentu dia seorang yang bersyukur. Dia boleh bersabar, tapi akan ada keluhan demi keluhan. Berbeda dengan orang yang sentiasa syukur. Diuji kehilangan isteri, dia syukur dan sabar. Diuji keretanya yang rosak, dia syukur dan sabar. Diuji dengan kesakitan, dia syukur dan sabar. Diuji dengan kehadiran isteri baru kerana kematian isteri lama, laaaaaaagi bersyukur dan kena bersabar. Hehehe. Iya kan. Harus syukur dong. Bukankah setiap kejadian itu ada hikmahnya.

Tuhan pun tau ~~~

Nah, perlu diingat. Allah Maha Tahu kemampuan hambaNYA. Yakinlah, apa yang terjadi dalam kehidupan kita adalah yang termampu dan terdaya untuk kita lakukan. Allah tidak pernah menguji kita diluar kemampuan kita. Itu janji Allah. Allah NGAK pernah tipu. Menyedari hakikat bahawa Allah menguji mengikut kemampuan kita, percayalah kita mampu menghadapi segalanya dan ujian kita pasti berbeza dengan orang lain. Soalan peperiksaan tahunan di sekolah kita kan berbeza dengan sekolah yang lain. Tidak mungkin sama, kalaupun sama pasti jalannya beda, pasti solusinya beda.

Tapi, kita boleh meminjam kertas soalan dari sekolah lain untuk jadikan latihan tambahan untuk kita. Nah, begitu juga kita dengan sahabat kita. Ujian yang dilaluinya, kita ambil pengajaran sebagai persediaan siapa tahu kita akan melaluinya atau bisa membantu yang lain. Siapa tahu rencana Allah, oleh itu kena persiapkan dirimu HARYATI !

Setiap kali diri diuji lautan kedukaan, ribut kekeluargaan, gelombang kesedihan melanda, syaitan menggempuri, tenangkan diri kita. Allah tahu kita kuat, Allah saja yang tahu kita kuat jadi untuk apa kita harus merasa lemah dengan ujian ini?? Kalau merasa lemah, luahkan pada Allah. Bukankah Allah sediakan kita hadiah terindah berupa sahabat solehah, isteri solehah, suami solehah. Lantas disini peranan kita berkerja. Lumrah kita sebagai manusia, sungguhpun keyakinan kita kepada Allah itu melebihi apa adanya kita tetap perlu teman untuk mendengar segalanya. Itu lumrah. Sahabat, isteri, suami, keluarga itulah sebagai perantaraan kita dan Allah.

Jadi, apa yang perlu ditakutkan? apalagi yang perlu disedihkan? jika kita tahu bahwa ALLAH itu ADA dan menepati janjinya, tidak akan ada masalah besar lagi karena ALLAH jauh lebih besar dari masalah yang kita hadapi, terpuruk hanya akan membuat waktu kita terbuang sia-sia. Jadi biarkanlah bumi berputar JANGAN mendzalimi diri sendiri dengan menyedihkan diri, yang bikin sedih itu kita sendiri.

Tidak ada hujan yang tidak berhenti kan (^_^)v

Sekali lagi  bahwa setiap ujian menegaskan bahwa segala yang menimpa manusia adalah sebuah sunnattullah yang harus dijalani.

Jadi, memang tidak ada yang aneh dan berat dari hidup ini, jikapun terasa berat dan aneh itu kita yang membuatnya menjadi aneh, jikapun terasa berat biarkan waktu yang menyembuhkan, membuatnya cari … dan biarkan bumi berputar menurut kehendak ALLAH, bukan kehendak kita !!

~Salam Senyum untuk semua~

Ya Allah, tambahkan kekuatan dihati kami. Amiinn.

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

~Bersama Kamu~

Daisypath Anniversary tickers