:: Tenang Melakukan Pergerakan Solat ::


Hidayah Allah hadir dalam pelbagai bentuk, pelbagai rupa, pelbagai cara. Ada manusia yang memperolehi hidayah melalui ujian hidup. Ada juga manusia yang memperolehi hidayah dengan kajian-kajian alam yang dilakukannya. Ada yang mendapat hidayah melalui pergaulannya bersama sahabat-sahabat muslim. Ada yang mendapat hidayah melalui ibadah-ibadah yang ada dalam Islam. Tidak kurang ada yang mendapat hidayah kerana indahnya memakai hijab. Tersimpan dan terjaga rapi.

Subhanallah!! Maha Suci Allah yang menganugerahkan hidayah buat kita. Tapi kena diingat, sungguhpun kita sudah memiliki hidayah janganlah kita merasa hidayah itu kekal selamanya. Sungguhpun kita dalam petunjuk, belum tentu diakhir hayat kita, kita masih dalam petunjuk. Oleh itu haruslah kita sentiasa meminta ditetapkan iman.

"ya Allah, janganlah Engkau palingkan hati kami sesudah Engkau memberi kami jalan yang lurus. Tetapkan hati kami untuk terus berada dijalanMU" Amiin Ya Rabb !!

Ibu dan ayah saya juga dahulunya adalah seorang penganut agama kristian. Alhamdulillah, sangat-sangat bersyukur dilahirkan dalam keluarga ini. Ibu memeluk islam diusia remaja beliau. Waktu itu, datuk (ayah ibu) aktif dengan politik di Sabah dan bersahabat dengan ramai orang-orang Melayu (Islam). Persaudaraan yang erat itu membawa datuk memilih Islam sebagai kehidupan baru dan diikuti oleh adik beradik ibu.

Ayah pula memeluk islam kerana berkahwin dengan ibu. Alhamdulillah, pengislaman ayah berjalan lancar meski ada sedikit (sangat sedikit) tentangan dari keluarga. Alhamdulillah. Setelah penyatuan kedua orang tua saya, mereka pun membawa diri. Merantau demi mencari dan memaknai islam yang dianuti. Semoga ilmu yang dicari masih diamalkan sehingga sekarang. Sesungguhnya hidayah itu milik Allah. Dia berhak mengambilnya atau memberinya tanpa ada sesiapa yang boleh menghalangnya.

"Ya Allah, kekalkanlah hidayah yang telah engkau campakkan kedalam hati kedua orang tuaku dan juga hidayah yang telah engkau berikan kepada kami T_T . Ya Allah, ampunilah dosa-dosa ibubapaku !!"

Sempat juga bertanya pengalaman mama dan bapa ketika masih beragama kristian. Mama dan bapa saya asalnya beragama kristian Seventh Day Adventist (S.D.A). Bagi agama S.D.A, penganut mereka dilarang dari makan makanan laut seperti udang, ketam, ikan bersisik dan ada lagi yang saya tidak ketahui. Penganut S.D.A juga tidak dibenarkan berkerja pada hari Sabat. Iaitu pada tenggelamnya matahati hari Jumaat sehingga tenggelamnya matahari hari Sabtu. Sepanjang hari itu, penganut mereka hanya disarankan untuk berehat dan melakukan kerja ringan-ringan sahaja. 

Terlalu banyak kisah yang dikongsikan oleh mama dan bapa saya tetapi kisah itu biarlah menjadi kisah perbualan dan tidak sesuai untuk saya menceritakannya di laman yang terbuka seperti ini. Bukankah kita juga seharusnya menghormati mereka dengan anutan agama mereka.

Terus terang saya katakan, keluarga sebelah ayah saya boleh dihitung menggunakan jari, berapa yang beragama islam. Adik beradik ayah saya juga, hanya ayah saya seorang yang beragama islam. Alhamdulillah, ada juga anak adik beradik ayah saya yang mengikuti jejak langkah ayah saya walaupun jumlahnya sedikit. Ingatlah, bukan jumlah itu menjadi hitunagan tetapi sejauh mana kita mengamalkan dan menerapkan nilai-nilai islam dalam keluarga kita. Seramai mana pun ummat islam kalau tiada penghayatan dari penganutnya sia-sia juga bilangan kita yang ramai ini. (Peringatan buat diri sendiri utamanya !!)

Buktinya, lihat sahaja dunia kita masa ini. Kita sendiri boleh melihatnya.

Keluarga sebelah mama pula sudah ramai juga yang beragama islam. Adik beradik mama Alhamdulillah semuanya sudah beragama islam walaupun keluarga lain masih dalam agama asal mereka. Semoga Allah memberi hidayah kepada mereka dan mengekalkan hidayah yang sedia ada dalam hati kita. Amiin..

"ya Allah, berilah hamba kekuatan untuk mengamalkan suruhanMU dan menghayati keindahan islam ini. Berilah hamba hati yang ringan dan mudah untuk mengamalkan ilmuMU. Jauhkan hamba dari sifat melengah-lengahkan solat, berikan hamba kekuatan untuk bangun di sepertiga malamMU. Jadikan hamba, hambaMU yang mengamalkan apa yang diperkatakan kerana amat besar amaranMU kepada manusia yang mengatakan sesuatu tetapi tidak mengerjakannya. Astaghfirullah. Berdosanya hamba !! Ampuni segala dosa-dosaku ya Allah meski tidak layak hamba merebut cintaMu, meski begitu hina diri ini bersimpuh di atas sajadah cintaMU"

Hari ini walaupun cerita ini sudah hangat di muka buku, ingin juga ianya dikongsi di teratak usang milik sang hamba yang penuh dosa. Semoga suatu hari bila diri ini telah kembali kepadaNYA, ada juga kisah yang berguna buat generasi-generasi akan datang dan semoga kisah ini memberi pengajaran kepada sesiapa yang membacanya.InsyaAllah !!

KOMANDAN & 37 PRAJURIT KORSEL MASUK ISLAM: 
Kapten San Jin-Gu adalah salah satu komandan Brigade-11SF, pasukan perdamaian PBB dari Korea Selatan yg ditugaskan di Irak. Kapten San dan pasukannya bertugas di wilayah Irbil, Irak Utara. 

Saat bertugas di wilayah tersebut, ia sering mengamati orang-orang muslim sholat berjamaah di masjid, kebetulan markas pasukannya berada dekat masjid. Ia sangat tertegun dengan gerakan-gerakan sholat. Karena dihinggapi rasa penasaran, ia mencoba menirukan seluruh gerakan sholat dan dipraktikan di kamarnya sendirian. 

Pada saat mempraktikan itulah ia merasakan ada ketenangan, dan perasaan damai dalam hatinya. Itulah sebabnya, gerakan-gerakan sholat tersebut kemudian ia jadikan program meditasi di pasukan yang ia pimpin (disamping Yoga), dan ternyata sebagian besar prajurit setelah mempraktikan gerakan-gerakan sholat tersebut merasakan hal yang sama, mereka juga merasa lebih tenang dan damai. 

Sejak itu Kapten San berinisiatif mempelajari Islam untuk mengenalnya lebih dalam lagi, dan akhirnya ia memutuskan untuk memeluk Islam. Ketika niatnya ingin memeluk Islam disampaikan kepada prajurit2nya, ia berkata: "aku telah menemukan cahaya kehidupan yg sesungguhnya, aku ingin berada dalam cahaya itu, dan cahaya itu adalah Islam". Tanpa ia duga, secara spontan 37 prajurit yang ia pimpin mengangkat tangan mereka, sebagai tanda ikut bersama komandanya - untuk juga memeluk Islam. Subhanallah-Walhamdulillah-Allahu Akbar!


~ Semoga cerita ini bermanfaat buat kita ~





0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

~Bersama Kamu~

Daisypath Anniversary tickers