:: Maha Baik Allah ::


Disaat air mata mula membasahi pipi, dengan penuh kekuatan hati menahannya untuk terus gugur jatuh ke bumi. Ahhhhh aku tidak mahu untuk menangisi sesuatu hal yang tidak memberi apa-apa kebaikan untuk akhiratku. Kembali muhasabah. Allah, tangisan kali ini bukan sia-sia tapi satu tangisan pengharapan dan sebesar-besar harapan yang dipanjatkan kepada Allah. Siapa yang tidak punya harapan, lebih-lebih lagi mengharap keredhaanNYA!

Berbekalkan air mata yang membasahi pipi, hati mula berbicara bersama KEKASIH AGUNG. Mengharap dengan pengharapan yang tinggi.

"Ya Allah, ampunilah segala salah dan silap hamba, ampuni segala salah dan silap kedua orang tua hamba, ampuni segala salah dan silap guru-guru hamba, ampuni segala salah dan silap keluarga hamba, ampuni segala salah dan silap sahabat-sahabat hamba, ampuni segala salah dan silap hamba-hambaMU yang masih hidup ataupun yang telah mati"

"Ya Allah, andai ujian dariMU ini memberikan hamba kekuatan..maka berilah hamba keikhlasan untuk menerimanya, berilah hamba kelapangan hati untuk melaluinya, berilah hamba kekuatan hati untuk menghadapinya. Sesungguhnya tiada pengharapan dan pergantungan selain kepadaMU"

"Ya Rabb, andai ujian diambang penyatuan dua hati ini merupakan nikmat tersembunyi dariMU.. hadiah terindah dimasa akan datang buat kami dariMU, berilah kami kekuatan untuk berdepan dengan segala macam rancangan-rancangan yang berlawanan dengan kehendak kami. Berilah kami kekuatan untuk terus sabar menghadapi hari itu kelak. Berilah kami ketabahan hati ya Allah"

Amiin Ya Rabb...

Tanpa diduga, senyuman terukir dibalik derasnya air mata yang mengalir. Sangat-sangat bahagia. Maha Baik Allah, menganugerahkan sahabat-sahabat yang sentiasa membawa diri ini kembali kepadaNYA disaat rebah dengan goncangan hidup, disaat bersedih dengan lautan kedukaan, disaat menangis dengan percikan ujian.  Subahanallah. Maha Baik Engkau Ya Allah!!

Perlahan air mata diusap. Dipukul-pukul lembut pipi ini.."sudah laaa.. jangan nangis lagi...Allah menguji...Sabar ya...Sabar la...jangan nangis lagi...jangan nangis...sudah laa...sudah...InsyaAllah ada jalannya..." Berkali-kali pipi ini dipukul lembut. Berusaha memujuk mata yang enggan berhenti dari mengeluarkan cecair jernih. Gigih mengajak hati dan perasaan untuk berhenti berduka. Semangat membawa segalanya kembali kepada Pencipta Segalanya.

Pesan Iman ;-

"tersenyumlah sebab DIA dekat dengan sayang. Banyakkan mengadu padaNYA sayang. Tidak ada sesuatu yang sia-sia. DIA mahu sayang jadi kuat untuk ujian yang lebih besar. Untuk sesuatu yang baik itu pasti ada ujian-ujiannya sayangku. Tiada yang percuma kan?? Orang yang redha pada ketentuan ALLAH akan damai hatinya sebab dia tahu perancangan ALLAH itu yang terbaik. Kita hanya perlu berusaha."

"Kalau DIA kata, ujian itu yang boleh buat sayang lebih dewasa dan kuat hati, DIA akan berikan ujian tanda kasih sayangNYA. Sayangku, kalau bukan sayang yang kuat, siapa lagi?? Kan kan kan kan. Itu sudah lumrah. Tiada manusia yang tidak merasa ujian. Nabi sendiri pun ada ujiannya. Banyakkan istighfar sayang. Semoga dipermudahkan. Kerana DIA mahu permata hatiku ini bergantung harap hanya padaNYA, maka kita diujia. Put trust in HIM ya sayang"

Bidadari syurga kesayanganku (Sahabat) titip pesan buat diriku ;-

"Sudah tertulis takdirmu begini sejak azali lagi. Tapi semua ini tidak berlaku tanpa izin Rabb kita. Istiqamah la dalam kesabaran. Dunia ini bukan tempat berehat. Sabarlah dalam bersabar."

Allah.. Terubat keresahan dihati. Kembali mencari-cari semangat yang hilang. Aduhai semangat, mampirlah kepadaku (Dengan Izin Allah). Kembali tersenyum untuk hari esok dan seterusnya. Tetaplah sabar dalam kesabaran. ---> ^____^ <---

Jika kereta kita rosak, tidak mungkin kita menghantarnya ke kedai talifon, tidak mungkin juga kita menghantarnya ke kedai makanan. Sudah pasti kereta yang rosak itu tempatnya di bengkel kereta atau mana-mana tempat yang menyediakan perkhidmatan membaikpulih kenderaan. Salah hantar, boleh jadi kereta kita bertambah teruknya dan pastinya memerlukan kos yang besar untuk membaikinya semula.

Begitu juga dengan kita. Jika sedih, gembira, suka duka, dan segala macam lagi dalam kehidupan kita.. kita kembalilah kepada Allah kerana kita ini kepunyaan Allah. Kita ini meminjam dari Allah. Nyawa hatta jasad kita ini adalah pinjaman belaka. Allah yang mencipta kita. Jadi, jika ada sesuatu yang terjadi kepada kita..segeralah kembali kepadaNYA. Allah punya seinfinity penawar terbaik.

~mata...tutuplah...tidurlah...jelanglah hari esok dengan semangat baru~

Ya Allah, berilah hamba kekuatan ^_^

Kalau dulu boleh, kenapa hari ini dan seterusnya tidak boleh?? Harus semangat!!! Kalau bukan saya, siapa lagi?? Harus kuat!!! Kalau bukan hari ini, bila lagi?? Harus tabah ^_^

Jom buat tepuk anak soleh-solehah..

Tepuk Anak Soleh
(tepuk tangan 3 kali)
Aku....
(tepuk tangan 3 kali)
Anak soleh...
(tepuk tangan 3 kali)
Rajin Solat
(tepuk tangan 3 kali)
Rajin ngaji
(tepuk tangan 3 kali)
Orang Tua
(tepuk tangan 3 kali)
Dihormati
(tepuk tangan 3 kali)
Kita Islam
(tepuk tangan 3 kali)
Sampai Mati
(tepuk tangan 3 kali)
La ila ha illallah muhammadar rasulullah
Islam, Islam, Islam..yea ^_^

~nanti upload video anak-anak soleh dan solehah ^__^~

"Sebagai hamba Allah, saya sayang awak"

1 comment:

  1. Assalamualaikum, jazakallah atas perkongsian..Insyallah boleh diaplikasikan dalam proses pedogogi kanak2 sekolah rendah....isnyallah

    ReplyDelete

LinkWithin

~Bersama Kamu~

Daisypath Anniversary tickers