:: Pilihan Qalbu ::


"kak, kenape mesti tetapkan pilihan?"

Semalam tetiba adik Wardah soal insyirah macam tu. Allahu akhbar.. tekejut juga insyirah dibuatnya. Insyirah pun mulalah menyusun kata. Mencari kata-kata untuk menjawab persoalan si adik Wardah.

Insyirah jawab macam ni ;-

"mestilah tetapkan pilihan..tak nak la, sudah pilih ini tapi tiba-tiba menyesal sebab tidak pilih itu. Mesti tetapkan pilihan supaya tidak menyesal ataupun supaya kita tetap pada pendirian kita.. hehe..kakak ni pandai cakap je tapi nak buat pilihan tu bukan mudah ^^,"

Ya, pasti kamu mengetahui keresahan hati disaat datangnya pilihan. Tidak semudah itu. Terkadang membuat nafas seolah terhenti. Lantas pen menari di atas kertas. Menyenaraikan kebaikan dan keburukan jika dia menjadi pilihan. Istikhara pula menjadi teman dimalam hari.

"kenapa biarkan orang tunggu lama?? akak dah ada pilihan?"

Air mata mula bergenang. Terkenang kisah lalu saat pilihan hati mengundur diri. Astaghfirullah. Insyirah tidak mahu mengenang kisah lalu itu. Insyirah yakin bahawa apa yang Allah tentukan itu adalah yang terbaik untuk hambaNYA. Redha itu mengatasi rasa kecewa. Ya, bila segalanya kerana Allah insyaAllah keredhaan itu melebihi rasa kecewa. Pasti ada hikmahNYA.

Lantas doa kepadaNYA menjadi penenang hati tatkala hati ini dirundum kesedihan.

 “Ya Allah, Sesungguhnya hamba memohon pertunjuk dariMu. Berilah hamba pilihan yang terbaik buat hamba dengan ilmu yang ada pada-Mu, Dan hamba memohon kekuasaanMu untuk menyelesaikan urusan hamba dengan keizinan kudratMu dan hamba juga memohon kepadaMu sebahagian dari kurniaanMu yang agung, karena sesungguhnya Engkau Maha Kuasa sedangkan diri hambaMu ini pernuh dengan kekhilafan, Dan Engkau jua Maha Mengetahui, sedangkan diri hambaMu ini penuh dengan kejahilan, Dan Engkau jualah Maha Mengetahui perkara yang ghaib. Yang telah KAU tetapkan buat hamba… Ya Allah, sekiranya Engkau tahu bahawa dia itu Adalah lebih baik untuk diri hamba, agama hamba, dan kehidupan hamba, Serta lebih baik pula akibatnya di dunia dan akhirat, maka takdirkanlah dan mudahkanlah dia bagi hamba, kemudian berkahilah hamba dalam urusan ini. Dan sekiranya Engkau tahu bahawa dia itu adalah tidak baik untuk diri hamba, agama hamba, dan kehidupan hamba, serta lebih buruk pula akibatnya di dunia dan akhirat, Maka jauhkanlah dia dari hamba, Dan jauhkanlah hamba dari urusan ini, Dan takdirkanlah kebaikan untuk hamba di mana pun, Kemudian jadikanlah hamba redha menerimanya..

~ Kumulakan dengan kalimah AGUNG, kalimah yang sentiasa meniti dibibir insan bergelar Hamba.. Dengan lafaz BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM.. insyirah ADA PILIHAN~


 Bersaksi cinta di atas cinta
Dalam alunan tasbih ku ini..
Menerka hadir yang tersembunyi
Berteman dimalam sunyi penuh doa…

Sebut namaMU terukir merdu
Tertulis dalam sajadah cinta
Tetapkan pilihan sebagai teman..
Kekal abadi hingga akhir zaman…

Istikhara cinta memanggilmu
Memohon petunjukMu
Satu nama teman setia
Naluri ku berkata
Dipenantian luahan rasa
Teguh satu pilihan..
Pemenuh separuh nafasku
Dalam mahabbah rindu
DI ISTIKHARAH CINTA...

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

~Bersama Kamu~

Daisypath Anniversary tickers